Home | Atelier Kameryck | Koeienschilder | Recent werk | Schilderijen | Exposities | Tuintoonstelling | Hoe maak ik een schilderij? | Biografie | Contact

 

Tineke Hoepman

Home
Up
Atelierroute Woerden 2003
Atelierroute Woerden 2005
Atelierroute Woerden 2006
Atelierroute Woerden 2007
Atelierroute Woerden 2008
Atelierroute Woerden 2009
Kunstencentrum Het Klooster 2004
Kunstencentrum Het Klooster 2005
Stadsdeel Slotervaart Amsterdam 2006
Kunstkring Woerden 2007
Het Vierkante EI 2007
Boesner Salon 2008
Groene hart kunstprijs 2007
Voorjaarssalon Kunstkring 2008
Windnomaden op Oerol 2009
Het Vierkante EI 2009
Galerie De Verleiding 2010
Te Hooi en Te Kunst 2010
Grand kasteel Woerden 2010
Reghthuys Nieuwkoop 2010
Atelierroute Woerden 2010
Zuwe Hofpoort Ziekenhuis Woerden
Atelierroute Woerden 2011
Evertshuis Bodegraven 2012
Atelierroute Woerden 2012
Open Galerie Zofier 2011
Atelierroute Woerden 2014
Atelierroute Woerden 2015
100 jaar droge voeten
Atelierroute Woerden 2016
ZoFier Zusje 2017
47-70
Leeuwarden 2018
Voorjaarssalon 2018
Atelierroute Woerden 2018
Struinen in de Tuinen
Vrije Streken Stadsmuseum Woerden

Kunstkring Woerden 2007

Back | Home | Up | Next

Opening door wethouder Loes Ypma

 

Persbericht:  Op zondag 16 september aanstaande opent wethouder Loes Ypma de vierde groepstentoon-stelling op rij in de galerie van de Kunstkring Woerden in de Havenstraat achter  het Stadsmuseum. Onder de titel Glorieus Naakt zijn werken van een aantal kunstenaarsleden te bezichtigen van 16 september tot en met 11 november 2007, van donderdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur en op vrijdagavond van 19.00 tot 21.00 uur.

Artistiek naakt is het landschap van het menselijk lichaam, waarop de geest vat heeft. In rauwe contouren (Egon Schiele) of in zoete mijmering (Alexandre Cabanel), in hartstochtelijk begeren (Gustave Courbet, Auguste Rodin, Pablo Picasso) of in serene rust verzonken (Sandro Botticelli, Gustave Moreau). Noemde Johfra de rug een fuga vanwege de anatomische schoonheid, hij raadde tekenend het vooraanzicht van het naaktmodel, want de rug verschafte hem de hiervoor benodigde informatie. De Venus van Milo uit het antieke Griekenland is nog tot in deze tijd een inspirerend voorbeeld van het schoonheidsideaal, zoals de Venus van Willendorf uit het vroege stenen tijdperk, die als het ware eeuwig zwanger is, de vruchtbaarheid symboliseert. Dit is dan het vrouwelijke, feminiene naakt. In het mannelijke, musculiene naakt wordt de schoonheid gezocht in een bundeling van kracht die verwijst naar de onsterfelijkheid en een opzienbarende vitaliteit. Ook hiervan zijn vele aansprekende voorbeelden bekend (Michelangelo). Maar ook het tegenovergestelde krijgt in de beeldende kunst een schrijnend perspectief: de kwetsbaarheid, het verval en de sterfelijkheid (Frida Kahlo, Ferdinand Hodler).

In de uitbeelding van het naakt geeft de kunstenaar zich figuurlijk bloot, zoals hij dat overigens ook doet in zijn overige werk. Zodra dit het niveau van een studie overstijgt, geeft hij hierin zijn diepste geheimen prijs. In een landschap, een stilleven, een portret of een abstractie kan hij nog onderduiken. In de verbeelding van het naakt is dit nagenoeg uitgesloten. Naakt raakt tot op het bot. Het is het ultieme beginsel van het menselijk bestaan tussen geboorte en dood, in weerwil van religieuze leerstellingen die iedere profane verwijzing naar de naaktheid van de mens eeuwenlang taboe wisten te verklaren. Het kan niet naakt genoeg, het glorieuze naakt voorop. De tentoonstelling van leden van de Kunstkring Woerden getuigt hiervan in schilderijen, grafiek, fotowerken en sculpturen. 

Gerrit Luidinga  27 augustus 2007

 

 

 

              

 

 

 

 

      

 

 

Home | Atelier Kameryck | Koeienschilder | Recent werk | Schilderijen | Exposities | Tuintoonstelling | Hoe maak ik een schilderij? | Biografie | Contact